Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد نصیرالملک شیراز هم یکی از همین مکان‌های مذهبی است که به دلیل سبقه تاریخی و فرهنگی که دارد، سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند، مسجدی که با معماری میرزا رضا کاشی‌گر و حاج محمد حسن معمار ساخته شده و ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۳۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.   به گزارش فارس؛ ما طی سال‌های اخیر و با رونق گرفتن مدلینگ در ایران، این مسجد به پاتوقی برای این سبک از عکاسی تبدیل شد، تا جایی که رفته رفته بعد معنوی و فرهنگی مسجد نصیرالملک فراموش شد و عده‌ای صرفاً به نیت عکاسی مدلینگ در این مسجد تاریخی، راهی شیراز می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته که ظاهر زیبا و رنگارنگ این مسجد قاجاری که از آن به عنوان مسجد صورتی هم یاد می‌شود در جذب گردشگران داخلی و خارجی بی تأثیر نبوده، تا جایی که بسیاری از توریست‌ها در سفر خود به شیراز یک عکس یادگاری در تبلور نور و رنگ این مسجد دارند.   خروجی این اتفاق و عکس‌های منتشر شده واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت، تا جایی که اسفندماه سال 97 مدیر داخلی مسجد تاریخی نصیرالملک اعلام کرد که بر اساس ابلاغیه اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، استفاده از چادر برای ورود بانوان به این مسجد اجباری شده و گردشگران از پانزدهم اسفندماه 97 باید با این نوع پوشش وارد این مسجد تاریخی شوند.   قرار هم بر این بود که 500 شنل با رنگ‌های شاد و روشن دوخته شود و در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد که تا این لحظه و بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس صرفاً از چادرهای معمولی که در سایر امامزاده‌ها و مساجد وجود دارد استفاده شده است.   اما موضوع اصلی ممنوعیت عکاسی در این مکان مذهبی است، قانون جدیدی که از ابتدای ماه رمضان سال جاری وضع شده تا هویت اصلی مسجد نصیرالملک را به آن بازگرداند و از تبدیل این مکان تاریخی و مذهبی به استیج، جلوگیری کند.   در همین راستا هم بنرهایی در ورودی مسجد نصیر الملک نصب شده که روی آن بر رعایت پوشش و ممنوعیت عکاسی تأکید شده است.   بر این اساس، ورود با انواع پوشش تنگ و چسبان، انجام هرگونه حرکات نمایشی، استعمال دخانیات، پخش موسیقی و استفاده از هرگونه دوربین عکاسی و فیلمبرداری، سه پایه و تجهیزات حرفه‌ای عکاسی و فیلمبرداری ممنوع اعلام شده اما عکاسی با موبایل بلامانع است.   در کنار ورودی ساختمان هم علاوه بر قفسه چادرها، کمدهایی تعبیه شده تا در صورت همراه داشتن دوربین عکاسی، آن را در داخل کمد قرار دهید.   داخل مسجد هم یک نفر به عنوان ناظر حضور دارد تا در صورت مشاهده تخلف و یا عکاسی خارج از عرف تذکر داده و موضوع را پیگیری کند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مسجد نصیرالملک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۱۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) جنجال تبدیل کلیسای تاریخی به مسجد به دستور اردوغان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه یک کلیسای دوران بیزانس در استانبول را به‌عنوان یک مسجد افتتاح کرد.

به گزارش فرارو، این اقدام دولت ترکیه که انتقاد یونان را به دنبال داشت، پس از ۴ سال از بازگشایی مسجد ایاصوفیه که پیش از آن ابتدا کلیسا و سپس موزه شده بود، انجام شده است.

ترکیه در سال ۲۰۲۰ طرح تبدیل کلیسای تاریخی «خورا» به مسجد را آغاز کرد. این کلیسا که به «کاریه» نیز معروف است در دوران عثمانی به مسجد و در سال ۱۹۴۵ توسط شورای وزیران ترکیه به موزه تبدیل شد.

اگرچه طرح بازگشایی مسجد کاریه در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، اما این اتفاق برای تکمیل کار مرمت این بنا تا به امروز به تعویق افتاده بود.

تغییر کاربری دو بنای تاریخی ایاصوفیه و خورا به مسجد اگرچه با استقبال مسلمانان ترکیه همراه شد، اما یونان و برخی از کشور‌ها با انتقاد از این اقدام دولت ترکیه، از این کشور خواستند از بنا‌های تاریخی مهم دوران بیزانس محافظت کند. دو بنای تاریخی ایاصوفیه و چورا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

اردوغان از طریق ویدئوکنفرانس در مراسم بازگشایی این مسجد شرکت کرده بود.

بنای تاریخی خورا که در نزدیکی دیوار‌های باستانی استانبول قرار دارد، به‌خاطر کاشی‌کاری و نقاشی‌های دیواری خود که قدمت آن‌ها به قرن چهارم پس از میلاد می‌رسد، مشهور است.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که دولت اردغان با تغییر کاربری دو بنای تاریخی ایاصوفیه و خورا به مسجد در تلاش بوده است تا پایگاه هواداران محافظه‌کار و مذهبی حزب حاکم ترکیه را در بحبوحه رکود اقتصادی در این کشور تقویت کند.

گفته می‌شود که به‌هنگام بازگشایی مسجد ایاصوفیه در استانبول، حدود ۳۵۰ هزار نمازگزار برای شرکت در نماز جمعه در این بنا و اطراف آن حاضر شده بودند.

دیگر خبرها

  • مرمت مسجد تاریخی«چهلستون و یری» با جدیت ادامه یابد
  • تابوشکنی در فوتبال ایران؛ ورود آقایان ممنوع!
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • وزارت جهاد تذکر گرفت؛ جلوگیری از صادرات جهت تنظیم بازار ممنوع است
  • (ویدئو) جنجال تبدیل کلیسای تاریخی به مسجد به دستور اردوغان
  • شیراز چگونه یک کلان‌شهر بدون آلودگی هوا شد؟
  • شیراز چگونه کلان‌شهری بدون آلودگی هوا شد؟
  • رای تاریخی در فوتبال ایران/ برگزاری بازی فصل آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با حضور تماشاگران خانم
  • روایت مشکل‌تراشی بی‌سابقه برای پزشکان زن؛ کمر شلوارت را پایین‌تر بکش!
  • رضایت حاکمیت به پوشش زنان ۲۰ سال پیش | همان بدحجابانی که کافر بودند!